Vanja Modigh
Vanja Modigh är en vokaltrio bestående av Katarina Söderlund (sång), Julia Westberg (sång) och Vilja-Louise Skough Åborn (sång). I februari 2021 släppte trion sin första fullängdsskiva – Vocal Tradition. Repertoaren kännetecknas av svenska folksånger i egna arrangemang, folksånger från andra länder, däribland Georgien och USA samt en del egenkomponerad musik.
”Tre unika röster smälter samman och bildar en ny - denna röst är Vanja Modigh. Arrangemangen utmärks av svängiga beats, sagolika klanger, humor som innerlighet. Med dessa ingredienser rör Vanja Modigh om i den vokala sånggrytan och skapar ett unikt sound som inte lämnar någon oberörd!”
Se hemsida för mer information:
www.vanjamodigh.se
Söderlund & Gawell
Jag har förmånen att ha ett samarbete med gitarristen Mats Gawell. Vi sammanstrålade vid våra studier i folkmusik vid Musikhögskolan i Stockholm. Samarbetet har bland annat resulterat i ett antal konserter, samt ett antal uppskattade spelningar inom kultur i vården.
”Söderlund och Gawell är en duo bestående av Katarina Söderlund (sång) och Mats Gawell (gitarr). Med stor musikglädje och spännande arrangemang bjuder Mats och Katarina på folkliga visskatter, både kända såväl som mindre kända. Med sin grund i den svenska folkmusiken och med en känsla för olika musikstilar tar duon med lyssnaren på en musikalisk resa genom Sverige förr och nu med en och annan utblick över världen. I programmet återfinns musik av bland andra Laleh, Olle Adolphsson, Monica Zetterlund, Evert Taube samt sånger som är så gamla att vi inte vet vem som skrivit dem. Programmet är varierat och kan anpassas efter sammanhang.”
Jag har förmånen att ha ett samarbete med gitarristen Mats Gawell. Vi sammanstrålade vid våra studier i folkmusik vid Musikhögskolan i Stockholm. Samarbetet har bland annat resulterat i ett antal konserter, samt ett antal uppskattade spelningar inom kultur i vården.
”Söderlund och Gawell är en duo bestående av Katarina Söderlund (sång) och Mats Gawell (gitarr). Med stor musikglädje och spännande arrangemang bjuder Mats och Katarina på folkliga visskatter, både kända såväl som mindre kända. Med sin grund i den svenska folkmusiken och med en känsla för olika musikstilar tar duon med lyssnaren på en musikalisk resa genom Sverige förr och nu med en och annan utblick över världen. I programmet återfinns musik av bland andra Laleh, Olle Adolphsson, Monica Zetterlund, Evert Taube samt sånger som är så gamla att vi inte vet vem som skrivit dem. Programmet är varierat och kan anpassas efter sammanhang.”
Eva Rune & Stormsvalan band
Samtida folkmusik och ljudpoesi Av: Eva Rune
"Ni har varit där, vid drömbroarna, jag vet det."
11 sånger i en svit. Om fyra drömbrobyggare som seglar båten Stormsvalan.
I centrum står brobyggaren Rejin, och med henne finns skepparen Tella, vännen och uppfinnaren Ante, och brobyggaren från skogen, Nawader.
Deras arbetslag kan klardrömma kollektivt då de under arbetssång tar emot drömtrådar och väver dem till drömbroar. Brobyggarna reser över gränsen mellan båda världarna. Om dagen i verkligheten. Om natten i klardrömmen. De seglade på havet om dagarna för att fånga upp drömningar från de stängda territorierna. De lagade och byggde drömbroar på nätterna, de flätade drömtrådar och utförde brobyggarkonst under reparbete ovanför farliga underströmmar.
Eva Runes masterprojekt vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.
Medverkande: Eva Rune, Katarina Söderlund, Alva Granström och Annika Hammer på röst. Johanna Karlsson och Anna Ekborg på viola och viola d'amore, Svante Söderqvist på cello.
Läs vidare här!
Liten Fågel Sjunger Ändå
En soloföreställning som färdigställdes i samband med min examenskonsert vid Musikhögskolan i Stockholm. Den uruppfördes på Aliasteatern i Stockholm hösten 2015. Föreställningen är baserad på två handskrivna brev daterade år 1913 och 1917. Breven är författade av spelmannen Lars Åhs, bosatt i Blyberg i Älvdalen. Lars Åhs har samlat in låtar och visor från sina hemtrakter vilka han nu sänder till Stockholm och tillika Nils Andersson inför sammanställningen av verket ”Svenska Låtar”. Breven är personligt skrivna och ger en nära bild av brevskrivarens liv och en bakgrund till det insamlade materialet. Det är tydligt att en nära vänskap uppstått mellan brevskrivaren Lars Åhs och Nils Andersson som själv besökt Blyberg vid en av sina många insamlingsresor.
Föreställningens titel är baserad på en visa och handlar som jag ser det om musikens kraft och den lilla fågelns ”trots”. Brevskrivaren Lars Åhs beskriver tillvaron som svår. Det är dock tydligt att han har en stark kärlek till folkmusiken. För mig symboliserar brevskrivaren ”den lilla fågel som sjunger ändå”.
Föreställningen är ca 45 min lång där sång varvas med läsning ur breven.
VID DNEPRS STRAND
- en musik och berättarföreställning om Gammalsvenskby
År 1781 blev ca 1000 svenska bönder, bosatta på Dagö i Estland, tvångsdeporterade av kejsarinnan Katarina den Stora till ett område vid Krim i nuvarande Ukraina. Hälften av byborna dog under vandringen till sin nya boplats, i synnerhet gamla och barn. Några år efter ankomsten levde endast 135 personer.
Trots massdöd överlevde byn. Genom decennierna växte sig en längtan efter Sverige allt starkare, men det skulle dröja ända till år 1929 innan byborna slutligen fick flytta hem.
Berättelsen om Gammalsvenskby är en berättelse om ett folk och en by som trots prövning efter prövning lyckas bevara ett orubbligt hopp om en bättre framtid - om inte i detta liv så i nästa.
Efter en idé av Katarina Söderlund
Manus: Katarina Söderlund och Alva Granström
Medverkande: Katarina Söderlund, sång och cello, Alva Granström, sång och fiol.
Regi och manusbearbetning: Johan Theodorsson
Jag har under hösten påbörjat ett samarbete med violinisten Alva Granström där vi utarbetar en musik- och berättarföreställning om livet och musiken i Gammalsvenskby. Gammalsvenskby ligger i nuvarande Ukraina och blev namnet på den by dit en grupp om ca 1200 svenskar bosatta på Dagö i Estland blev förflyttade i augusti år 1781. Vintern var i antågande och den långa resan dit, som mestadels gick till fots och med hjälp av dragdjur, blev mycket svår. Många dog under färden av kyla, svält och smittkoppor, däribland många barn. Väl framme var livet inte mycket lättare. Under de första åren dog många av matbrist, sjukdomar och kringströvande rövarband. Av de dryga 1200 som utvandrade levde endast 150 personer några år efter ankomsten till byn. Sakta men säkert infann sig dock en slags vardag i byn och befolkningen växte blygsamt, men problemen var fortfarande många.
Kännetecknande för svenskbyborna, som jag ser det, är deras envishet och ovilja att ge upp samt en stark längtan efter Sverige. Kyrkan och de svenska sederna var mycket betydelsefulla liksom bevarandet av den folkliga koralsången. Gammalsvenskby är därför intressant ur flera synvinklar. Dels på grund av dess historia men också ur ett musiketnologiskt perspektiv. Då svenskbyborna varit måna om att bevara sina traditioner har de också bevarat ett sätt att sjunga psalmsång på som var brukligt förr.
Tanken med föreställningen är att väva ihop musik från Gammalsvenskby med ett berättande som ger en inblick i svenskbybornas dramatiska historia. Föreställningen beräknas vara klar våren 2020.
Jag har under hösten påbörjat ett samarbete med violinisten Alva Granström där vi utarbetar en musik- och berättarföreställning om livet och musiken i Gammalsvenskby. Gammalsvenskby ligger i nuvarande Ukraina och blev namnet på den by dit en grupp om ca 1200 svenskar bosatta på Dagö i Estland blev förflyttade i augusti år 1781. Vintern var i antågande och den långa resan dit, som mestadels gick till fots och med hjälp av dragdjur, blev mycket svår. Många dog under färden av kyla, svält och smittkoppor, däribland många barn. Väl framme var livet inte mycket lättare. Under de första åren dog många av matbrist, sjukdomar och kringströvande rövarband. Av de dryga 1200 som utvandrade levde endast 150 personer några år efter ankomsten till byn. Sakta men säkert infann sig dock en slags vardag i byn och befolkningen växte blygsamt, men problemen var fortfarande många.
Kännetecknande för svenskbyborna, som jag ser det, är deras envishet och ovilja att ge upp samt en stark längtan efter Sverige. Kyrkan och de svenska sederna var mycket betydelsefulla liksom bevarandet av den folkliga koralsången. Gammalsvenskby är därför intressant ur flera synvinklar. Dels på grund av dess historia men också ur ett musiketnologiskt perspektiv. Då svenskbyborna varit måna om att bevara sina traditioner har de också bevarat ett sätt att sjunga psalmsång på som var brukligt förr.
Tanken med föreställningen är att väva ihop musik från Gammalsvenskby med ett berättande som ger en inblick i svenskbybornas dramatiska historia. Föreställningen beräknas vara klar våren 2020.
Koralsång
Jag har utarbetat en konsert där fokus är folkliga koraler. I konserten berättar jag också om psalmsångens betydelse förr och när, var och hur man sjöng psalmer. Kyrkan har en koralskatt att ösa ur och det är med glädje jag framför ett litet axplock av dessa mycket vackra koraler.
Programmet framförs solo där jag förutom sång även spelar blockflöjt och cello.
Bliver himmelen röd på morgonen Nyårsdag
Av: Maria Misgeld
Röster: Maria Misgeld, Eva Rune, Karin Ericsson Back och Katarina Söderlund.
”På nyårsdagen 2020 färgades himlen starkt röd vid solnedgången. Jag förundrades och läste mig till att fenomenet delvis berodde på att ljuset filtrerades genom sot och smutspartiklar i luften - ju rödare himmel desto smutsigare luft. Människans påverkan på klimatet, utarmningen av jorden och en tynande biologisk mångfald är för mig en skrämmande och påtaglig insikt. Min musik speglar årets tolv månader i lika många musikaliska rum. Rum med tolkningar av och känslor inför fotavtrycken vi lämnat - med torka, skogsbränder, översvämningar, orkaner och under våren och hösten 2020 en pandemi och en världsomspännande kris som följd.”
Kulning; en kommunikationsform förkroppsligad i naturen är ett bärande element genom hela verket och därför är mina solister folksångerskor och mästerliga kulningsimprovisatörer. De tolv olika delarna kan lyssnas på i kronologisk ordning, men ordningen kan likväl kastas om. Alla rum kan även ljuda samtidigt två och två, flera eller alla tillsammans.
Maria
På webbsidan https://himmelen.mariamisgeld.se finns musiken i sin helhet, där du som lyssnare även kan skapa din egen version av verket genom att mixa de olika delarna i realtid.
Jag har under flera års tid deltagit i ett spännande forskningsprojekt vid Musikhögskolan i Stockholm som leds av Susanne Rosenberg, professor i Sång på Institutionen för Folkmusik. Fokus är att genom improvisation utifrån vissa givna ramar skapa nya folksånger. Frågor som projektet söker svar på är var gränserna går mellan att improvisera, komponera och arrangera. Som utgångspunkt används traditionella former av folklig sång, såsom balladen, den lyriska visan och koralen.
Projektet har bland annat mynnat ut i en del konserter, senast i Erik Erikssonhallen den 14 okt- 2018 tillsammans med organisten Gunnar Idenstam samt kören VoNo. Vid konserterna står improvisationen i fokus.
För mer info se:
heartbeatbreathe.com & Folksång Lab KMH